کد خبر : 1553
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 3:56

امام جمعه رودبارجنوب:

ولایت‌مداری ویژگی بارز شهید رئیسعلی دلواری بود

ولایت‌مداری ویژگی بارز شهید رئیسعلی دلواری بود
امام جمعه رودبار جنوب گفت: ولایت‌مداری و تبعیت از علما و مرجعیت دینی ویژگی بارز شهید رئیسعلی دلواری بود.

به گزارش رودبار ما، در جنگ جهانی اول که روس‌ها از شمال و انگلیسی‌ها از جنوب به ایران تجاوز کردند، خلیج فارس کانون دست‌اندازی انگلیسی‌ها در جنوب ایران، بوشهر بود. بر اساس اسناد تاریخی استعمار پیر انگلیس چهار بار به آبراه خلیج فارس و ساحل بوشهر تجاوز کرد که با مقاومت شجاعانه مردم ساحل نشین استان بوشهر هر چهار بار شکست خورد. 

نیروهای اشغالگر انگلیسی در سال ۱۹۱۵ میلادی مصادف با ۱۲۹۴ شمسی به بوشهر حمله کردند که یک روز پس از ورود به ساحل بوشهر، سردار رئیسعلی دلواری به همرزمانش با حکم و فتوای علما و مجتهدین، علیه متجاوزان انگلیسی قیام و ضربات مهلکی به آنان وارد کردند.

از همین رو ۱۲ شهریور ماه سالروز شهادت سردار بزرگ جنوب در مبارزه با استعمار انگلیس به نام روز ملی مبارزه با استعمار نامگذاری شده است.

ولایت‌مداری نخستین حرکت در راه مبارزه با ظالمان 

حجت‌الاسلام اکبر افشارمنش امام جمعه شهرستان رودبار جنوب در گفت‌و‌گو با خبرنگار راه آرمان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری اظهار کرد: ۱۲ شهریور ماه سالروز شهادت رئیسعلی دلواری به نام روز مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است و آنچه که نام این مرد مبارز را در صفحات تاریخ علاوه بر استعمار ستیزی‌اش ماندگار کرده است این است که او نماد مقاومت و ولایت مداری بود.

امام جمعه رودبار جنوب گفت: رئیسعلی با فتوا گرفتن از علمای دینی فرهنگ ولایت مداری را ترویج داد.

وی خاطر نشان کرد: شهید دلواری به همگان آموخت که نخستین حرکت در راه مبارزه با متجاوزان و ظالمان ولایت مداری و تابعیت از مجتهدان و علمای دینی یعنی همان ولایت فقیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر افشارمنش افزود: امروزه رئیسعلی‌ها در کشور کم نیستند و تنها هم نیستند و در سراسر کشور گسترده هستند.

مقبره شهید رئیسعلی دلواری در قبرستان وادی السلام نجف کشور عراق واقع است.

انتهای خبر/پورحیدر

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی