کد خبر : 3593
تاریخ انتشار : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 10:32

با بارش‌های بهاری؛

لب های خشکیده زمین در تالاب جازموریان سیراب شد

لب های خشکیده زمین در تالاب جازموریان سیراب شد
تالاب زیبای جازموریان یکی از بزرگترین تالاب‌های آب شیرین کشور است، که با بارش‌های بهاری در جنوب کرمان و براساس رصد نقشه‌های ماهواره‌ای هشت درصد از وسعت آن آبگیری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری 《رودبار ما》؛ تالاب زیبای جازموریان یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که به دلیل وسعت و گستردگی زیاد میان دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است، این تالاب نقاط بکر و منحصر بفردی دارد که همچنان ناشناخته مانده است.

 

این تالاب یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعی است که در جنوب کرمان و غرب سیستان و بلوچستان در منطقه‌ای گرم و خشک با میزان بارش سالانه اندک و شدت تبخیر فراوان واقع شده است، که همزمان با وزش باد‌های موسمی و ۱۲۰ روزه موجی از ریزگرد‌ها از این تالاب بلند می‌شود.

 

تالاب جازموریان با گستره حوضه آبریزی حدود ۷۰ هزار کیلومترمربع معادل دو برابر دریاچه ارومیه در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان جازموریان و پنج کیلومتری روستای رحمت‌آباد واقع شده که ۵۱ درصد آن در حوزه کرمان و ۴۹ درصد در حوزه استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

 

نیمه باختری این حوضه به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در کرمان و نیمه خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در سیستان و بلوچستان واقع شده است.

 

این تالاب تنها حوضه آبریز استان پهناور کرمان محسوب می‌شود که به جهت قرار گرفتن در منطقه‌ای کم آب به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آبی استان‌های کویری کرمان و کم آب سیستان و بلوچستان بشمار می‌رود و عرصه‌های مجاور آبادی‌های این تالاب نیز به ذخیره گاه استراتژیک علوفه دامی تبدیل شده است، در روزگاری نه چندان دور جازموریان انبار علوفه ایران بود.

 

وسعت تالاب جازموریان پیوسته در تغییر بوده و اندک آب‌های بارشی و جاری ورودی به این حوضه به سوی پست‌ترین مناطق این فرورفتگی در بخش میانی جریان داشته و با تبخیر آن‌ها جازموریان پهنه‌ای خشک و کویری با پوششی از املاح آهکی-نمکی، ماسه، سیلت و خاک‌های رسی خاکستری رنگ مناطق کم رطوبت تبدیل شده است.

 

تالاب جازموریان جزو بزرگترین تالاب‌های آب شیرین کشور است

 

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان کرمان با اشاره آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در بارش‌های اخیر گفت: براساس رصد نقشه‌های ماهواره‌ای هشت درصد از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده است.

 

مجتبی نیک‌ طبع افزود: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به‌ صورت یک اسفنج است که نه‌ تنها موجب تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک ‌سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند.

 

وی بیان کرد: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورده سالانه رودخانه‌های هلیل رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود و سال‌هاست که به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته می شود.

 

در بارش‌های اخیرهشت درصداز وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده است.

 

انتهای خبر/پورحیدر

رودبارجنوب

اقتصادی