کد خبر : 21
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آذر 1401 - 5:15

جنوب کرمان، سرزمینی پر از گنج ولی مردمش در رنج

جنوب کرمان، سرزمینی پر از گنج ولی مردمش در رنج
جنوب کرمان نیز در زمینه معادن و کشاورزی رتبه های خوبی در کشور دارد،اما سوال اینجاست،چرا با وجود ابن گنج ها جوانان زیادی در این منطقه در رنج هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی رودبار ما، استان کرمان در زمینه های مختلف دارای ظرفیت های زیادی است و یکی از این ظرفیت ها قطعا وجود معادن و تولید محصولات کشاورزی است.  

جنوب کرمان نیز در زمینه معادن و کشاورزی رتبه های خوبی در کشور دارد،اما سوال اینجاست،چرا با وجود ابن گنج ها جوانان زیادی در این منطقه در رنج هستند. 

یکی از مسائل ای و مشکلات کشاورزان در جنوب استان کرمان که هر ساله حادث می شود، افت قیمت محصولات و وجود دلالان و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات است.

محمد مهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این رابطه می گوید: جنوب استان کرمان در بحث معدنی دست کمی از شمال استان ندارد و اگر خواستار توسعه این خطه هستیم باید به بخش معدن آن توجه ویژه شود. 

وجود معادنی نظیر کرومیت،مس و تیتانیوم در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان از مهمترین ظرفیت های طبیعی در این منطقه است که اگر به خوبی از آنها بهره برداری شود نرخ بیکاری در این منطقه کاهش خواهد یافت. 

سرنوشت معدن کرومیت منوجان و کارگرانش در انتظار آخرین مزایده فاریاب شهرستان منوجان گنجی از کرومیت است که در جنوب کرمان قرار دارد، اما شاید کمتر کرمانی بداند که یکی از بزرگترین معادن کرومیت جهان نیز در استان کرمان واقع است این معدن عظیم ۷۰ درصد کرومیت کشور را در خود جای داده و بیشترین تولید کننده کرومیت در ایران است.

این معدن که اسم آن فاریاب است و در شهرستان منوجان واقع است برای هزاران نفر از مردم جنوب کرمان در شهرستان منوجان اشتغال ایجاد کرده است، کرومیت ثروتی با خلوص بسیار بالا است که می تواند در توسعه استان کرمان نقش قابل توجهی ایفاء کند. 

گرد فراموشی بر تارک صنایع دستی چند هزار ساله جنوب کرمان

 استان کرمان استان پهناوری است و جنوب استان کرمان با هفت شهرستان یکی از قطب‌های مهم صنایع دستی در کشور است؛ هنرمندان صنایع دستی جنوب استان از نبود بازار ثابت برای فروش و وجود دلالانی که حاصل ماه‌ها زحمات آنها را به جیب می‌زنند، از کمبود مواد اولیه با کیفیت و افزایش قیمت بالای آنها، از نبود بیمه می‌گویند و زحمت زیاد و سود کمی که عایدشان می‌شود و از هنرها و صنایع دستی می‌گویند که در سایه عدم حمایت و توجه مسئولان به فراموشی سپرده می‌شوند و هیچ اقدامی برای احیای آنها نشده است.

یکی از هنرمندان صنایع دستی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه شهرستان رودبارجنوب در جنوب استان کرمان در حوزه صنایع دستی ظرفیت‌های زیادی دارد، اظهار کرد: یکی از مهمترین صنایع دستی شهرستان رودبارجنوب حصیربافی است که توسط هنرمندان صنایع دستی این حوزه از حصیر انواع سبد، سفره، زیر انداز و … ساخته می‌شود. 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین منطقه‌ای که در این منطقه از گذشته در آن حصیربافی انجام می‌شد روستاهای حوزه کوهستان نمداد در شهرستان رودبارجنوب و مارز قلعه گنج است که حصیربافی آن شهرت زیادی در سطح استان و ملی داشته گفت: متاسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان این هنر به حال خود رها شده است. 

جنوب استان کرمان سر زمینی است با قدمت چندین هزار ساله که برخی از صنایع دستی این سرزمین در سایه بی‌توجهی و عدم حمایت مسئولان رو به زوال است.

انتهای پیام/پ

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی