کد خبر : 1795
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 10:38

در نخستین جشنواره بازی‌های بومی و‌ محلی؛

رودبارجنوب در بازی‌های بومی و محلی خوش درخشید

رودبارجنوب در بازی‌های بومی و محلی خوش درخشید
تیم رودبار جنوب در نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی جنوب کرمان در همه بخش‌ها حائز رتبه‌های برتر شد.

به گزارش خبرنگار رودبار ما، ورزش‌های سنتی، بومی و محلی کشور ما علاوه بر آثار و مزیت‌های ورزشی از نظر علایق فرهنگی، هنری و گرایشات مردم مناطق مختلف کشور بهترین عامل تفریحات و سرگرمی‌های مفرح و سالم و سازنده هستند.  

بازی ها و ورزش های سنتی و محلی بخشی از میراث فرهنگی غیر مادی بشریت است که باید به عنوان فرهنگ مردم حفظ و احیاء شوند.

در همین راستا نخستین جشنواره‌ بازی‌‌های بومی و محلی جنوب کرمان، به همت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی جنوب کرمان و موسسه مهرگان جنوب، باحضور چهارده تیم از شهرهای جنوبی و به میزبانی شهر علی آباد با حضور جمعی از مردم ومسئولین به صورت صبح و عصر( اجرای مسابقات)  برگزار و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

صادق نیک نفس برگزار کننده و یکی از داوران جشنواره در این رابطه به خبرنگار رودبار ما گفت: در این جشنواره هیچ تیمی بازنده نبود یعنی قرارمان این بود که حتی تیم‌های بازنده هم برگزیدگان سوم ما باشند تا ارزش حضور وتلاش آنان کمرنگ نشود.

وی با بیان اینکه ترویج بازی های محلی، برگشتن به ریشه‌ها واصالت‌ها است، گفت: چرا که بسیاری از مظاهر مدنیت و پیشرفت امروز جامعه ریشه در فرهنگ بومی و اصالت‌های قومی و قبیله‌ای ما دارد. 

وی در ادامه ضمن تشکر از مسئولینی که در برگزاری این مسابقات همکاری داشتند، افزود: امیدوارم بتوانیم در سال‌های پیش رو بیشتر و وسیع‌تر به فرهنگ بومی و ذخیره‌های فرهنگی خود بپردازیم.

نیک نفس با بیان اینکه با رای هیئت داوران جشنواره تیم‌های زیر حائز رتبه‌های برتر شده و لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدایای نقدی دریافت کردند، گفت: رتبه اول تیم‌های اسفندقه، جبالبارز و  رودبار جنوب و رتبه دوم تیم‌های عنبر اباد، دختران قلعه گنج، کهوراباد  رودبار جنوب و  رتبه سوم تیم.های علی اباد،  کهنوج، ساردوییه،  قلعه گنج و برگزیده‌ فردی محمد صادق شهدادی از رودبار جنوب رتبه دوم نیز کسب کردند. 

گفتنی است هشت غرفه شامل قصه گویی ، نقاشی،  صنایع دستی، خوس بافی و کمه دوزی نان روغنی، ترشیجات محلی  و غرفه پاسخ به مسائل دینی در طول جشنواره مشغول به فعالیت بودند.

همچنین در این آیین برنامه‌های متنوع از جمله موسیقی و رقص محلی، اجرای نمایش، شعرخوانی و اجرای مسابقه طناب کشی اجرا و در پایان هدایایی به تیم‌های برگزیده اهدا شد.

انتهای خبر/پورحیدر

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی