کد خبر : 1115
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 5:51

گزارش میدانی از بازار مراسمات عروسی جنوب کرمان؛

هزینه یک عروسی لاکچری فقط ۱ میلیارد تومان!

هزینه یک عروسی لاکچری فقط ۱ میلیارد تومان!
شب عروسی قطعا بهترین شب هر آدمی است. شبی که شاید کمتر از ۵ ساعت طول بکشد اما تا ابد در ذهن‌ها باقی می‌ماند. خیلی وقت است که این شب زیبا از خاطره سازی تبدیل به لاکچری بازی شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی رودبار ما، شب عروسی قطعا بهترین شب هر آدمی است. شبی که شاید کمتر از ۵ ساعت طول بکشد اما تا ابد در ذهن‌ها باقی می‌ماند. خیلی وقت است که این شب زیبا از خاطره سازی تبدیل به لاکچری بازی شده است. در این گزارش به هزینه‌های شب عروسی برای یک زوج جوان پرداختیم.

هزینه‌ یک عروسی لاکچری به اندازه هزینه یک ماشین خارجی خرج برمی‌دارد!

از سال ۹۸ که درگیر کرونا شدیم عروسی‌ها منتفی شد اما این روزها با کمرنگ شدن این ویروس مراسم‌ها به رنگ و روی گذشته برگشته است. این مدت هر بدی که داشت اما خوبی‌هایی بود که احساس کردیم شاید باقی بماند، مثل برگزاری مراسم‌ها به سبک ساده و جمعیت کم. حالا نه تنها روش این دو سال اجرا نمی‌شود بلکه تجملات برای ساختن یک شب رویایی به اوج خود رسیده است.

از هزینه آرایش عروس تا هزینه عجیب و غریب نور پردازی! شبی که قرار است برای یک زوج جوان بهترین شب باشد به شبی برای چشم و هم چشمی تبدیل شده است.

شاید هم به شبی که داماد هرگز از یاد نبرد چون تا مدت‌ها بابت آن مقروض است. هر چه نور پردازی مجلل‌تر و طلای عروس پر رنگ و لعاب‌تر عروسی لاکچری‌تر. در این بین لباس ماشین عروس خفن و سفره عقد سراسر گل را هم نباید از یاد برد.

در این خصوص به سراغ اصنافی رفتم که برای ساختن یک شب رویایی لازم است.

لباس عروس ۳ میلیونی برای درخشش بیشتر!

از اصلی‌ترین قسمت عروسی شروع کردم، لباس عروس. برای شروع به مرکز شهر رودبار جنوب رفتم، لباس عروس‌هایی با مدل‌های مختلف با هر مدل قیمت‌ها از ۱ میلیون شروع می‌شد به بالا. قیمت‌های مناسب‌تری هم برای اجاره بود مثلا۳ میلیون تومان.

خرید لباس و طلا: زمانیکه کم کم به تاریخ تعیین شده عروسی نزدیک می‌شوند برای خرید لباس و طلا آماده می‌شوند. به این صورت که آقا داماد با جیب پر از پول در خدمت عروس خانم و همچنین خانواده ایشان می‌باشد. رسمی که بنظر من اشتباه هم هست. اینکه از هر دو طرف خانواده عروس و داماد مثل مراسم خواستگاری تعداد زیادی بایستی عروس و داماد را در خرید همراهی کنند.!! عمه ،خاله، زن عمو، زن دایی و….. البته با تعدادی از بچه ها راهی بازار شده و تا آخر ساعت کاری بازار مشغول خرید می‌شوند.

لازم بذکر است که علاوه بر خرید برای عروس هر کسی که همراه آنان است یک تیکه لباس و یا هرچیز دیگه‌ای رو برای خودش انتخاب می‌کند و داماد قیمت آن‌را پرداخت می‌کند.!! موقع نهار هم که همه مهمان آقا داماد گل هستند و البته شام!!

هزینه‌های اضافه عروسی در این منطقه سد راه بسیاری از جوانان جنوب کرمان برای ازدواج است. بطور میانگین هزینه یک عروسی در جنوب کرمان مبلغی میان ۵۰۰ تا ۱ میلیارد می‌باشد.البته از نوع متوسط و تقریبا ساده…!!!

حنابندان دزدی: در این مراسم که دو شب قبل از عروسی انجام می‌شود مراسم حنابندان دزدی!! برگزار می‌شود. به این دلیل آنرا حنابندان دزدی! می‌نامند که فقط خانواده و فامیل نزدیک و درجه یک در آن حضور دارند. و خبری از سایر بستگان در این مراسم نیست. درواقع آنها را دعوت نکرده‌اند.!

شب حنابندان: شبی که فردای آن‌روز عروسی برگزار می‌شود مراسم حنابندان می‌نامند. در این مراسم تعداد میهمان‌ها زیاد هستند. تقریبأ تمام کسانی‌که برای روز و شب عروسی دعوت شده‌اند و کارت دعوت دریافت کرده‌اند حضور دارند. این مراسم تا پاسی از شب و گاهأ تا سپیده دم ادامه دارد. 

موسیقی نیز از ارکان اصلی عروسی به حساب می‌آید . برخلاف گذشته که ساز و دهل به مراسم حالت خاص و پرشورتری را می‌بخشید، در مراسم‌های جدید گروه‌های ارگ که بیشتر از استان هرمزگان و شیراز هستند نقل مجالس عروسی در جنوب کرمان هستند.

آخر مجلس بر سرو دست و پای داماد حنا می‌گذارند و زن‌ها و دخترها هم گرد داماد و یا عروس حلقه می‌زنند و با آواز و اشعار محلی حنابند را در کارش همراهی می‌کنند.بعد از اینکه حنا را به سر و دست وپای داماد یا عروس گذاشتند تعدادی از دوستان و فامیل با اسکناس‌های بعضأ درشت تمام سر، دست و پای آنها را می‌پوشانند و در آخر کار کسی که مسئول بستن حنا بود اسکناس‌ها را بر می‌دارد. جمع مبلغ اسکناسها معمولا بین ۱ تا ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

موسیقی: همانطور که در بالا اشاره شد موسیقی یکی از ارکان مهم در عروسی‌های جنوب کرمان به شمار می‌آید .تا جایی که اگر در یک مجلس عروسی موسیقی نباشد و باصطلاح بی سروصدا برگزار شود جمعیت کمتری حضور خواهند داشت و حاضران در جشن بیشتر از گروه سنی میانسال هستند و جوانان کمتر دیده می‌شوند.‌ گروه‌های موسیقی که در جنوب کرمان مراسم عروسی را رونق می‌بخشند بیشتر از استان هرمزگان و شیراز هستند.

برخلاف قدیم‌ها که گل مجلس عروسی را سازودهل محلی شکل می‌داد امروزه ارگ و گروه‌های غیر مجاز و … که جوان پسند هستند در مجالس می‌نوازند. جالب اینجاست که داماد برای کلاس گذاشتن و یا گرم نمودن مجلس عروسیش و یا از روی چشم و هم‌چشمی از گروه‌های موسیقی که آوازه بیشتری دارند دعوت می‌کند که باعث میشه پول بیشتری از جیب مبارک پرداخت کنه(معمولا شبی ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون). گروه‌های موسیقی هم در زمان اجرای برنامه از طرف تماشاچیان با انعام دادن و ریختن پول بر سرشان بی‌نصیب نمی‌مانند و پولی که از راه انعام بدست می‌آورند تقریبا از یک شب برنامه اجرا کردن هم بیشتر است!!

بذل(بجار): رسم بذل دادن یا باصطلاح محلی (بجار) از دیرهنگام در مراسم‌های عروسی رواج داشته است. البته در حال حاضر نیز در اکثر مناطق این رسم برقرار می‌باشد.بعد از شام عروسی تا آخرین لحظه مراسم و بعضأ تا بعد از جشن، میهمانان که به عروسی آمده‌اند هرکدام مبلغی را بعنوان کمک هزینه شروع زندگی داماد پرداخت می‌کنند.

به این صورت که دو نفر مسئول جمع آوری بذل هستند یکی صندوقدار که معمولا ساک و یا چمدان کوچکی بدست دارد و دیگری هم دفتری را به‌ همراه دارد که اسامی افرادی که پرداخت می‌کنند را در دفتر یادداشت می‌کند.دلیل یادداشت کردن اسامی این است آقای داماد بداند چه کسی بذل داده و هنگامی که هر کدام از افراد که اسمشان در دفتر هست اگر عروسی کنند و یا فرزندشان ازدواج کند برای برگرداندن مبلغ به همراه چند درصد اضافه تر اقدام نماید. این امر کمک بسیار زیادی برای شروع زندگی می‌باشد و از رسوم بجا و نیکو بشمار می‌رود.

رسوم غلط عروسی‌ها در جنوب کرمان: آداب و رسوم اشتباه در بسیاری از جاها که بجا مانده از نیاکان و گذشتگان می‌باشد همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جنوب کرمان و مناطق اطراف نیز آداب و رسوم اشتباه مشاهده می‌شود که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

۱- برگزاری مراسم عروسی به مدت سه شب و سه روز (از حنابندان دزدی تا شب عروسی)که این امر باعث صرف هزینه‌های زیادی می‌باشد.

۲-خریدهای آنچنانی لباس و طلا بر اساس چشم و هم چشمی.

۳- گروه‌های موسیقی و نور پردازی‌های چند میلیونی. 

انتهای خبر/پورحیدر 

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی