کد خبر : 1525
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 10:53

مشک‌های خونین؛

روایتی از پشت‌پرده‌ قاچاق سوخت در جنوب کرمان و جان‌هایی که در جاده‌ها خاکستر می‌شود

روایتی از پشت‌پرده‌ قاچاق سوخت در جنوب کرمان و جان‌هایی که در جاده‌ها خاکستر می‌شود
حاصلِ تلاشِ نامبارکِ سوخت‌بران در جاده‌های جنوب کرمان، خیل عظیم خانواده‌های داغداری است که باید قد و بالای رشید فرزندانشان را به خاک بسپارند.

به گزارش رودبار ما، کشور ما با توجه به منابع عظیم نفت و گازی که دارد در بحث سوخت یکی از متمول‌ترین کشورهای دنیا است و قیمت سوخت در آن به واسطه‌ی اینکه هم ماده‌ی اولیه دارد و هم تولید‌کننده هستیم، پایین است و همین امر سودجویان در کشورهای همسایه و برخی هموطنانِ همراه با آن‌ها را تطمیع می‌کند تا سوخت ایران را هر طور شده و حتی به بهای جان خود و دیگران به مرزها برسانند و با حاشیه‌ی سود شگفت‌انگیز به فروش برسانند.

سریال پر تکرار تصادف خودرو‌های سوخت‌بر در جاده‌های شلوغ و کم عرض جنوب کرمان قصه امروز و دیروز نیست، داستانی است که چند سالی پرتکرار شده است و گویا جان‌های که در این راه خاکستر می‌شود برای کسی اهمیت ندارد.

قاچاق سوخت در جنوب کرمان فرمول آن چنان پیچیده‌ای ندارد و حتی لازم نیست کسی به دنبال پرتقال‌فروش برود، این سوخت‌بران در همین جایگاه‌های سوخت که ما باید با در صف ایستادن در آن‌ها سوخت دریافت کنیم، سوخت می‌زنند، شاید کمی گران‌تر از ما اما برای جایگاه‌داران هم می‌صرفد تا با راهکارهایی مشک و تانکر این سوخت‌بران را پر کنند تا حرکت برای رسیدن به مرز آغاز شود.

برای سوخت‌بران ایمنی و جان معنا ندارد در ابتدای امر با اندک پولی یک خودروی دسته دوی مدل پایین، مثلا یک پژو ۴۰۵ مدل ۸۹، دور رنگ یا تصادفی را خریداری می‌کنند و سوار بر آن شروع به کار می‌کنند، آنچه که برایشان اهمیت دارد فقط این است که یک ارابه‌ای باشد که حرکت کند و اگر هم بلایی بر سر ارابه‌ی مرگشان آمد خیلی دلشان برایشان نسوزد چرا که با فاصله‌ی چند ماه از آغاز سوخت‌بری با همین ماشین اسقاطی قرار است پول چند ماشین نو را در آورند.

خودرو‌های سوخت حکم بمب متحرک را در جاده‌ها دارند 

علی محمدی یکی از شهروندان رودباری در گفت‌و‌گو با خبرنگار رودبار ما اظهار کرد: بیشتر خودروهای حامل سوخت در جاده حکم یک بمب را دارند که با هر تصادف فاجعه‌های غیر قابل جبرانی را بر جای می‌گذارند. خودروی سواری حامل سوخت با سرعت بالا در جاده‌های استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان که بیشترشان هم اتوبان نیستند در حرکت هستند منجر به تصادفات خطرناکی می‌شوند که علاوه بر سوختن خودروها و جان باختن خودشان حتی باعث مرگ عده‌ای بی‌گناه هم می‌شوند.

محمدی خاطر نشان کرد: اگر به دو طرف جاده رودبار به دلگان نگاه کنید چیزی جز اجساد خودرو‌های سوخته نمی‌بینید.

وی گفت: باید به وضعیت معیشتی مردم و بیکاری جوانان بیشتر توجه شود. هرچند دولت دارد تلاش‌می‌کند اما یک جای کار ایراد دارد که هنوز نتوانسته‌ایم وضعیت معیشتی مناسبی را برای مردم فراهم کنیم.

این شهروند رودباری تصریح کرد: با افزایش روزانه تورم در این مناطق که بیشتر مردم کشاورز و یا کارگر هستند وضعیت معیشتی شان بدتر می‌شود، که باید فکری برای شان اندیشیده شود.

جوانان قربانیان مافیای سوخت

فاطمه سالاری دیگر شهروند جنوب کرمانی در این رابطه افزود: قاچاق سوخت در جنوب استان کرمان به شدت شبکه‌ای شده و افرادی از اصفهان، فارس، یزد و هرمزگان به جنوب استان کرمان می‌آیند و سوخت را قاچاق می‌کنند و حتی در بین این افراد خانم‌هایی هم هستند که به شبکه قاچاق سوخت ورود پیدا کرده‌اند. جنوب کرمان به قطب قاچاق سوخت تبدیل شده است چرا که هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد. قبلا بومی‌ها قاچاق می‌کردند، آن هم تعدادی جوان برای تامین خورد و خوراک‌شان ولی در حال حاضر این کار به منبع درآمدی برای خیلی‌ها درآمده است.

سالاری گفت: این افراد سوخت را از جیرفت به فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر به میثم آباد منتقل و تحویل افرادی می‌دهد که همانجا سوخت دریافتی را دپو می‌کنند و به اصطلاح خودشان به این منطقه پالایشگاه می‌گویند و بوی نفت، بنزین و گازوئیل در منطقه کاملا قابل استشمام است و خودروهای سوخت‌بر آن را به چیل کنار در استان سیستان و بلوچستان منتقل می‌کنند.

حاصلِ تلاشِ نامبارکِ سوخت‌بران در جاده‌های جنوب کرمان، خیل عظیم خانواده‌های داغداری است که باید قد و بالای رشید فرزندانشان را به خاک بسپارند که در آخرین نمونه‌ی آن؛ تصادف روزها‌ی اخیر دو دستگاه خودرو پژو و پراید سوخت‌کش در محور رودبار جنوب به زهکلوت حد فاصل دو راهی کلاتنگ چاه حسن است که موجب شد سه نفر جان خود را از دست بدهند.

دولت برای تولید بنزین هزینه زیادی می‌پردازد و آن را با قیمتی پایین در اختیار مردم قرار می‌دهد، نباید کاری کرد که این بنزین و گازوئیل که با مشقت زیادی تولید می‌شود به آسانی به کشورهای دیگر قاچاق شود.

رونق کسب و کارهای کاذب، ناامنی ترافیکی، تجمل‌گرایی و رفاه طلبی، شکاف درآمدی، مخاطرات زیست محیطی، تخریب اعتماد نهادی، تضعیف فرهنگ کار و تلاش، فساد مالی و کلاهبرداری، قانون‌گریزی و افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله فساد و طلاق در جامعه بخشی از آسیب‌های جدی این پدیده است.

«اگر کسی بتواند با قلم و زبان و اقدام خود جلوی کشته شدن یک نفر را بگیرد ولی سکوت کند در خون‌های ریخته شده شریک است»

انتهای خبر/پورحیدر

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی