کد خبر : 4337
تاریخ انتشار : شنبه 12 خرداد 1403 - 9:34

ماحصل دل‌واپسی‌های بی‌انتهای سید ابراهیم؛

وقتی مسیر کاخ کرملین به روستاهای جنوب کرمان می‌رسد

وقتی مسیر کاخ کرملین به روستاهای جنوب کرمان می‌رسد
دل‌نگرانی‌های سید ابراهیم از سیل جنوب کرمان باعث شد تا صبح جمعه به محض رسیدن به فرودگاه مهرآباد، راهی مناطق سیل‌زده جنوب کرمان شود و از نزدیک جزئیات حادثه و وضعیت مردم را بررسی کند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «رودبار ما»؛ چند سالی است که با آغاز فصل بارندگی بارش‌های سیل‌آسایی استان کرمان به‌ویژه منطقه جنوب استان را فرا‌ می‌گیرد.

چند سال اول خسارات این سیل‌ها بسیار زیاد بود به‌گونه‌ای که نه‌تنها خسارات جبران‌ناپذیری به باغات، محصولات زراعی و دام‌های کشاورزان وارد می‌‌کرد بلکه فراتر رفته و خانه‌های اهالی منطقه را هم ویران می‌کرد.

بنابر نظر کارشناسان احداث سیل‌بندهای مناسب و لایروبی به‌موقع رودخانه‌ها تاثیر بسیاری در کاهش خسارات ناشی از سیل داشت اما مسئولان در دولت گذشته چندان اهمیتی به این موضوع حیاتی نمی‌داند و این مردم بودند که تمام دارایی خود و گاهی عزیزانشان را از دست می‌دادند.

به یاد دارم که اواخر دی‌ماه سال ۱۴۰۰ بود که بارندگی‌های شدیدی استان را فرا گرفت و مسبب به‌راه افتادن سیلاب‌های سهمگین شد، به‌گونه‌ای که شرایط در جنوب کرمان بسیار بد و اسفبار شده بود.

چند ماهی از انتصاب شهید آیت‌الله رئیسی بر کرسی ریاست جمهوری می‌گذشت، آن روزها درگیر برقراری و ایجاد ارتباطات گسترده با همسایگان برای رونق اقتصاد بوده و به تازگی مهمان کاخ کرملین شده بود.

شهید رئیسی در میانه سفر بود که خبر وقوع سیل در چند استان کشور را به او می‌رسانند، دل‌نگران وضعیت خساراتی که به مردم وارد شده و اسکان آن‌ها بود، به غلامحسین اسماعیلی رئیس دفترش می‌گوید تا به نمایندگی از سوی رئیس دولت سیزدهم در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار کرمان جویای وضعیت خسارات سیل و سیل‌زدگان شود.

اضطراب و دل‌نگرانی‌های حاج ابراهیم ادامه داشت تا اینکه بالاخره صبح جمعه زمان پرواز به‌سمت میهن فرا رسید، به محض رسیدن به فرودگاه مهرآباد با استاندار کرمان ارتباط برقرار می‌کند، جویای اوضاع منطقه می‌شود اما باز هم آرام نمی‌گیرد.

تشکیل جلسه اضطراری اولین اقدام در مناطق سیل‌زده 

بدون حتی ساعتی استراحت تصمیم می‌گیرد خود وارد معرکه سیل‌زده شود و از نزدیک وضعیت منطقه را بررسی کند، با اولین پرواز به سمت شهرستان جیرفت حرکت می‌کند.

ساعاتی کش‌دار و طولانی پشت سر گذاشته می‌شود و رئیس جمهور نگران وضعیت مردم است، این واهمه را در دل دارد که شاید شرایط از آنچه‌که مسئولان می‌گویند، وخیم‌تر باشد و جان و مال مردم در خطر باشد.

به ‌محض رسیدن به مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان، دستور برگزاری جلسه‌ای اضطراری با حضور علی زینی‌وند استاندار وقت، سردار حسین معروفی فرمانده وقت سپاه ثارالله استان کرمان و سردار عبدالرضا ناظری فرمانده وقت نیروی انتظامی استان کرمان، را صادر می‌کند.

موضوع جلسه بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان کرمان است و رئیس جمهور تأکید می‌کند که در  آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم سیل‌زده به‌طور شفاف گزارش شود.

زینی‌وند در گزارشی خبر از مسدود شدن راه ۳۳۹ روستای استان داده و می‌گویند برای حفظ سلامت مردم مجبور به تخلیه کامل ۱۹ روستا شدیم.

در گزارش استاندار کرمان عنوان شد که بیش از ۵ هزار خانه گرفتار آب‌گرفتگی شدید شده و حجم گل‌و‌لای بسیار زیاد است و  سیل سبب شده تا حدود ۲۵ هزار کرمانی گرفتار شوند.

رئیس جمهور مضطرب و نگران می‌خواهد وضعیت منطقه را از نزدیک ببیند، دستور می‌دهد که فوراً بالگردی برای اعزام به روستاهای محصور شده در سیل آماده شود.

کانون عمده سیل در جنوب استان شهرستان‌های رودبار جنوب، قلعه‌گنج و منوجان بود؛ علاوه‌بر جنوب، شرق استان نیز درگیر سیل شده و شهرستان ریگان را هم گرفتار کرده بود.

شهید رئیسی برای مردم تا زانو در گِل فرو رفت

شهید رئیسی با مشورت سایر مسئولان تصمیم می‌گیرد تا از روستای نهضت‌آباد که وضعیت بدی داشت، بازدید کند، پا در میان گل‌و‌لای نهاده و هم‌صحبت مردم می‌شود.

حرف‌هایشان را می‌شوند، غم‌هایشان را می‌بیند و به آن‌ها قول می‌دهد که دولت تا سامان گرفتن منطقه و منازل‌شان در کنار آن‌هاست و خسارت‌شان را جبران می‌کند.

به محض خروج از استان دستور می‌دهد هر چه سریع‌تر سیل‌بندهای مهندسی‌ساز احداث، رودخانه‌ها لایروبی و خسارت مردم تخمین زده شود تا دولت بتواند به مردم کمک کند، علاوه‌بر احداث منازل نوساز و تعمیر منازل در دستور کار مسئولان قرار می‌گیرد.

روزها گذشت و گذشت تا که تقویم به ابتدای سال  ۱۴۰۳ رسید، باز هم سیل واهمه‌ای در دل‌های اهالی منطقه انداخته بود، اما این‌بار شرایط فرق می‌کرد، قبل از وقوع سیل همه مسئولان استانی پای کار آمده بودند، رودخانه‌ها لایروبی و سیل‌بندها احداث شده بود.

تصاویر و فیلم‌ها خبر از گذر حجم بسیار زیادی از آب در بستر رودخانه‌های منطقه می‌داد، باران بارید، سیل آمد اما کم‌ترین خسارت را برای مردم به‌همراه داشت.

اهالی منطقه شادمان از بارش رحمت الهی و شاکر خداوند بزرگ به‌خاطر داشتن رئیس جمهور دلسوز و مردمی جشن گرفتند اما افسوس که دیگر سید ابراهیم نیست که خود با کفش‌هایی مملو از گل پا در منطقه بگذارد و مرهمی بر دل‌های مردم شود.
منبع:راه آرمان
انتهای خبر/ س

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی