کد خبر : 1628
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 شهریور 1402 - 6:44

نیم‌نگاهی به یک معضل اجتماعی در جنوب کرمان؛

 وقتی پارتی‌بازی در لباس طایفه‌گرایی ظاهر می‌شود

 وقتی پارتی‌بازی در لباس طایفه‌گرایی ظاهر می‌شود
پارتی بازی در بین مردم جنوب کرمان به یک باور تبدیل شده و آن را میان‌بری برای رسیدن به اهداف خود می‌دانند در حالی که این عین بی‌عدالتی است.

به گزارش رودبار ما، با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی و از همه مهم‌تر فشار روزافزون معضلات اجتماعی بر عامه مردم، وضعیت برای بسیاری از جوانان به ویژه اقشاری که علیرغم داشتن تحصیلات عالیه و تخصص‌های لازم، شغل و کار مناسب ندارند، واقعا تاسف بار و نگران کننده است. این موضوع در مورد افرادی که تحصیلات و تخصص کافی ندارند اما دارای شغل‌های کاذب ولی پردرآمد مانند دلالی و واسطه‌گری هستند نیز قابل توجه است.

برای خیلی از جوانان این کشور، رسیدن به شغل مناسب بدون داشتن پارتی چیزی شبیه رفتن به کره ماه است. اصلا اگر در این جامعه پارتی داشته باشی، نانت در روغن است.

تقریبا همه شهرها درگیر مسئله پارتی‌بازی است. هر کسی بخواند قانونی کار خود را پیش ببرد باید حالا حالا صبر کند تا شاید کارمند با انصافی پیدا شود و کارش را راه بیندازد البته این مسئله تنها برای ادارات نیست هر جایی ممکن از رخ دهد برای لمس کردن این معضل اجتماعی ممکن است در صف خرید هم رخ دهد.

یکی از مشکلات اساسی ما اداره‌های است که با مردم سر کار دارند. اگر آن‌ها وظایف خود را به درستی انجام می‌دادند و هرچه قانون می‌گفت عمل می‌کردند، دیگر شاهد پارتی بازی نبودیم. قانون یک حرف می‌زند و پارتی حرف دیگر.

وظیفه هر کدام از ما این است تا اینگونه موارد را نادیده نگیریم، چون اولین چیزی که قربانی می‌شود انسانیت است. وقتی کسی به دنبال این است که با آشنا داشتن به جایی برسد یعنی برایش مهم نیست که ممکن است در این میان حق کسی خورده شود. یعنی برایش مهم نیست وامی که الان می‌گیرد شاید حق فرد دیگری است که این پول برایش از نان شب هم واجب‌تر است.

چقدر جوانان در این کشور بیکار هستند و فرزندان کسانی که دستی بر آتش قدرت دارند، با خیال راحت بر کرسی‌های اشتغال تکیه زده‌اند. 

تا اینگونه رفتارها در جامعه وجود دارد نمی‌شود امیدوار بود که ما به سمت خوبی‌ها حرکت کنیم. معضلاتی که امروز با آن دست به گریبان هستیم،  تنها و تنها باعث می‌شود خوی درندگی جای انسانیت را بگیرد و در اینصورت بدا به حال ما!

پارتی بازی امکان دارد در هرجایی به وقوع بپیوندد. اما معمولا در محیط کار این موضوع بیشتر قابل درک است؛ در محیط کار هنگامی که قرار است امتیازی به محدودیت خاصی تعلق بگیرد ایجاد می‌شود مثلاً استخدام، پرداخت تسهیلات، وام و …

هر گاه در جمع جوانان می‌نشینی و از آن‌ها می‌پرسی که چرا به شغل‌های کاذب روی آوردین و تحصیلات خود را ادامه ندادید فقط با یک لبخند ملیح می‌گویند: ما که پارتی نداریم درس بخوانم که چه شود.

اتفاقا همین امر سبب شده که بسیاری از جوانان جنوب درس و تحصیل را رها کنند.

چندی پیش با یکی از جوانانی که حالا با خاطر قاچاق سوخت دستگیر شده بود، گفتگو کردم.
او می‌گفت: شرایط خانواده و طایفه من به گونه‌ای نبود که بتوانم از طریق آن‌ها شغلی به دست آورم، به همین خاطر درسم را ادامه ندادم و از طرفی مهارتی هم نداشتم، بخاطر همین به این کار روی آوردم.

پارتی بازی در بین مردم جنوب کرمان متاسفانه به یک باور تبدیل شده و آن را میانبری برای رسیدن به اهداف خود می‌دانند در حالی که این عین بی‌عدالتی است.

در بین انواع این پارتی بازی‌ها و بی‌عدالتی ها، خویشاوندسالاری و طایفه‌گرایی نیز نوعی پارتی بازی است این نوع شاید مهلک‌ترین و گسترده‌ترین نوع باشد که متاسفانه در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان رواج بسیار زیادی یافته است و همانگونه که گفته شد مردم این موضوع را یک باور می‌دانند و برای رسیدن به خواسته‌های خود به دنبال رابطه، پارتی یا همان هم طایفه‌ای هستند و در واقع به وضوح به دنبال بی‌عدالتی می‌باشند.

چندی پیش بود که با یکی از جوانان رودبارجنوب صحبت می‌کردم، یادم است که وقتی دانشگاه قبول شد از خوشحالی، پدرش یک شب همه طائفه را دعوت کرد و بساط شادی راه انداخته بود.

ایمان اکنون کارشناسی ارشد رشته برق را دارد، وقتی از او پرسیدم که اکنون دارای چه شغلی است، شروع کرد به تعریف داستان رابطه‌هایی که حالا قرار است در ادارات و یا مکان‌های دیگر برای او شغلی دست و پا کنند و او اکنون منتظر پارتی‌هایش است که کاری برایش جور کنند.

اما چرا طایفه‌گرایی مهلک و خطر‌ناک خوانده می‌شود؟

چرا که این‌گونه پارتی بازی‌ها به آرامی طوفانی از کینه و اختلاف را در بین طایفه‌ها ایجاد می‌کند و به یکباره باعث دشمنی عمیق می‌شود و این دشمنی به راحتی خاموش نخواهد شد.

اگرعامه مردم از حق و حقوق شهروندی خود آگاهی کافی داشتند هیچ کارمندی به خود اجازه بی احترامی و توهین به ارباب رجوع  را نمی داد و یا برای انجام وظیفه قانونی خود، درخواستی مبنی بر دریافت مبالغ و امتیازی تحت هر نام و عنوانی نداشت.

انتهای خبر/پورحیدر

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی