کد خبر : 1622
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 6:37

حنای بی‌رنگ مردمان محروم؛

جشنواره حنا رودبارجنوب در پس وعده‌ها رنگ باخت

جشنواره حنا رودبارجنوب در پس وعده‌ها رنگ باخت
نیمه اول سال رو به پایان است و خبری از برگزاری جشنواره حنا در رودبار جنوب نیست، گویا حنای شهرستان برای مسئولان رنگی نداشته است.

به گزارش رودبار ما، خاک رودبارجنوب برای تولید محصول حنا بسیار مطلوب است و مرغوب‌ترین حنا در این منطقه تولید می‌شود که اگر به آن توجه شود می‌تواند اقتصاد این منطقه را متحول کند.

اما عدم وجود صنایع تبدیلی و بالا دستی و حتی بسته بندی سبب شده است که حنای رودبارجنوب به صورت خام توسط دلالان خریداری و به یزد و چند استان دیگر صادر و در نهایت با چندین برابر قیمت فروخته شود.

این محصول با توجه به خشکسالی در جنوب کرمان و منطبق بودن اقلیم رودبار جنوب با تولید این گیاه به قطب تولید گیاه دارویی حنا تبدیل شده است.

به همین دلیل دی‌ماه سال گذشته که جشنواره مرکبات در جیرفت برگزار شد، نماینده میراث‌فرهنگی در شهرستان‌های جنوبی کرمان از برگزاری جشنواره حنا در رودبار جنوب خبر داد.

او گفته بود با توجه به اینکه شهرستان رودبار‌ جنوب مهد کشت حنا ایران به شمار می‌رود؛ بنابراین برگزاری این جشنواره می‌تواند به جذب گردشگران و رونق اقتصادی این شهرستان کمک شایانی کند.

همچنین نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان نیز در جشنواره مرکبات که دی‌ماه ۱۴۰۱ در جیرفت برگزار شد، بیان کرد: برای اولین بار جشنواره حنا و شتر در شهرستان رودبارجنوب برگزار خواهد شد تا این محصول دارویی و صنعتی به بازارهای داخلی و خارجی معرفی گردد.

حال که نیمه اول سال رو به پایان است و خبری از برگزاری جشنواره حنا نیست و گویا حنای رودبار جنوب رنگی برای نماینده میراث فرهنگی در شهرستان‌های جنوبی کرمان نداشته است.

حنا بیشتر در کرمان، هرمزگان و سیستان‌و‌‌بلوچستان تولید می‌شود و در هر سه این استان‌ها کشاورزان سال‌هاست محروم مانده‌اند و در نهایت چرخه تولید به دلالانی ختم می‌‌شود که اکثرا ساکن این استان‌ها نیستند و هیچ‌گاه سختی و طعم تلخ خشک‌سالی جنوب کرمان را نچشیده‌ا‌ند.

حنای رودبار جنوب در بسیاری از کارخانه‌های مطرح ساخت لوازم آرایشی مشتری دارد و دلالان هر سال سود کشاورزان محروم منطقه را به جیب خود سرازیر می‌کنند و کشاورزان قسمت بسیار اندکی از سود را نصیب خود می‌کنند که اغلب صرف سوخت موتور پمپ‌ها، بذر، برداشت و سایر نهاده‌های تولید می‌شود.

نکته جالب توجه در خصوص این محصول این است که در زمینه مصرف آب نیز کم آب‌بر است و می‌توان این محصول را در سه نوبت در سال برداشت کرد و بعد کشت هر بوته حنا تا پنج سال از آن بهره برداری کرد.

شهرستان رودبار جنوب در ۳۳۰ کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد که شغل بیش ۷۰  درصد مردم منطقه کشاورزی است.

انتهای خبر/پورحیدر

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی