کد خبر : 1604
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 شهریور 1402 - 6:38

امام جمعه رودبار جنوب:

صلح مدبرانه امام حسن(ع) اسلام را از خطر نابودی نجات داد

صلح مدبرانه امام حسن(ع) اسلام را از خطر نابودی نجات داد
امام جمعه رودبار جنوب گفت: صلح مدبرانه امام حسن مجتبی(ع) اسلام را از خطر نابودی نجات داد.

به گزارش رودبار ما؛ حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر افشارمنش امام جمعه رودبار جنوب در مراسم عزاداری رحلت نبی مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام که شب گذشته در مسجد ابولفضل علیه‌السلام رودبار جنوب برگزار شد، پیرامون صلح‌نامه‌ای که بین امام حسن(ع) و معاویه منعقد شد، گفت: بی‌شک یکی از رویکرد‌های ارزشمند و مدبرانه در زمان امامت «امام حسن (ع)» صلح‌نامه‌ای بود که به خاطر اقتضائات زمانی و شرایط آن روزگار انعقاد شد.

وی در همین رابطه ادامه داد: همان‌گونه که «امام حسین (ع)» با شهادتش اسلام را حفظ کرد؛ «امام حسن (ع)» نیز با صلح‌نامه‌ای که با معاویه منعقد کرد اسلام را از خطر نجات داد.

امام جمعه رودبار جنوب با اشاره به علل انعقاد صلح‌نامه بین معاویه و «امام حسن (ع)» ابراز کرد: پس از رحلت «پیامبر (ص)» جهالت در بین مردم گسترش پیدا کرده بود، تا حدی که بسیاری از مردم کوفه به ظاهر با «امام حسن مجتبی (ع)» بیعت کردند، اما در زمان مقتضی و لازم هرگز به همراهی این امام بزرگوار نیامدند.

افشارمنش مهم‌ترین دستاورد ارزشمند دوره امامت «امام حسن (ع)» را صلح‌نامه دانست و خاطرنشان کرد: امام دوم برای حفظ اسلام ناب محمدی و با توجه با شرایط زمان و مکان مدبرانه عمل کردند و با قبول صلح‌نامه‌ای که مفاد ارزشمندی برخوردار بود تلاش کردند تا شرایط را به نفع حفظ دین اسلام تغییر دهند، هر چند معاویه به این صلح نامه وفادار نماند و در اولین گام یزید فرزندش را به عنوان جانشین برگزید. 

وی معاویه را دشمن حیله‌گر «امام حسن (ع)» توصیف و تاکید کرد: معاویه فردی بسیار حیله‌گر بود و با نیرنگ بار‌ها مردم را فریب داده بود، معاویه با کمک جهالت مردم توانست در مقابل «امام حسن (ع)» ایستاده و لشکرکشی کند، در این میان مردم کوفه نیز از همراهی با «امام حسن (ع)» دوری کردند، حتی برخی از این افراد نیز در قبال پول معاویه در صدد ترور «امام حسن (ع)» بودند. 

امام جمعه رودبار جنوب اظهارکرد: امام همچنین در تبلیغ و تبیین و تفهیم دین مصمم بود تا آن را به بهترین شیوه انجام دهد و این کار مهمی بود که انجام داد و جامعه را پای اندیشه‌های پیامبر نگه‌داشت و حفظ کرد تا این پرچم برافراشته باقی ماند و امروز شاهد قدرت و قوت دین هستیم.

وی اخلاق حسنه را از مهم‌ترین ویژگی پیامبر مکرم اسلام دانست و افزود: پیامبر اکرم(ص) با اخلاق حسنه دشمن‌ترین دشمنان را تبدیل به فداکار‌ترین آن‌ها کند.

انتهای خبر/پورحیدر

برچسب ها :

ناموجود

رودبارجنوب

اقتصادی